Zorggroep van Neynsel

Intranet en kwaliteitshandboek voor de ouderenzorg die bijdraagt aan de visie van de zorginstelling.

Van Neynsel, een bijzondere zorginstelling met een warm hart. Dat blijkt niet alleen uit hun goede NPS scores, maar zeker ook uit de visie die zij op zorg hebben. Hun visie is namelijk dat medewerkers alleen de beste zorg kunnen bieden als zij zelf ook lekker in hun vel zitten. In deze case lees je hoe hoe het intranet van Zorggroep van Neynsel bijdraagt aan de visie van de zorginstelling.

De beste mensen en de beste zorg

Welbevinden staat bij van Neynsel voorop. Voor de cliënten maar ook zeker voor de medewerkers en vrijwilligers. En om dit goed uit te kunnen dragen heeft de zorginstelling een duidelijke visie op de kwaliteiten die de medewerkers nodig hebben om de beste zorg te kunnen leveren.

Directeur Zorg Jorie Akkermans zegt hierover in een interview: “Jarenlang hebben we protocollen gevolgd en waren we vooral taakgericht georganiseerd waarbij onze mensen deden wat moest. Van wie dat moest was soms zelfs onduidelijk. Sommige medewerkers zijn daardoor ‘bang’ geworden om hun zorghart te laten spreken. We zitten nu bij van Neynsel in een overgang naar een andere manier van werken om ‘Van zorg naar welbevinden’ te komen.” En dit betekent dat ze anders zijn gaan kijken naar het aannemen van medewerkers. Welke kwaliteiten hebben medewerkers met een zorghart nodig? Is dat alleen de juiste opleiding of spelen meer factoren een rol?

Bij van Neynsel werken ze steeds vaker met zij-instromers. Dit zijn medewerkers uit een andere branche, met een andere energie en ervaring. Bijvoorbeeld uit de horeca of dienstverlening. Zij zijn namelijk bekend met gastvrijheid. Een unieke kans om talentvolle mensen met een warm zorghart te rekruten. Ze mogen bij Van Neynsel drie maanden komen kijken of het iets is en daarna krijgen ze indien er een klik is een opleiding aangeboden.

Zorgmedewerkers betrekken

Uiteraard is het in alle gevallen belangrijk dat de medewerkers ook vanuit technologisch perspectief ondersteund worden in het leveren van de beste zorg en het welbevinden van de cliënt. Bij Van Neynsel was dit een van de redenen om aan de slag te gaan met een nieuwe IT-omgeving en daarmee ook een nieuw intranet. Annelieke de Man, Communicatieadviseur bij Van Neynsel vertelt hier meer over. “Ik kreeg te horen dat onze IT-afdeling aan de slag ging met een nieuwe omgeving. Ik heb toen mijn kans gepakt om mee te denken over ons intranet. Van collega’s had ik gehoord dat ze het huidige intranet niet gebruiksvriendelijk vonden en slecht op de hoogte waren van wat er speelde binnen de organisatie. Het is in de zorg enorm belangrijk om zorgmedewerkers te betrekken bij de organisatie. Omdat er geen interactie mogelijk was binnen ons intranet was dit super lastig. Dit was een mooi moment om daar verandering in aan te brengen.”

Zelf aan de slag? Download het draaiboek!

Richelle Belonje-Reijenga, opleidingsadviseur Van Neynsel

"Ik heb er veel aan het intranet gehad toen ik bij Van Neynsel kwam werken. Ik ben gaan kijken en kon er eigenlijk alles vinden. "

Het nieuwe intranet

“Onze organisatie bestaat uit 900 medewerkers en 450 vrijwilligers. Van deze 900 medewerkers staan er zo’n 750 aan het bed bij onze cliënten. Een belangrijke en enorm grote groep die we echt willen betrekken bij het intranet.” Om dit goed te kunnen doen heeft Annelieke redacteuren om zich heen verzameld. De redacteuren zijn medewerkers die enthousiast zijn over het intranet en extra getraind worden. Zij plaatsen nieuws en kunnen andere medewerkers helpen als zij vragen hebben. “Debble heeft ons in dit proces goed begeleid. Zij hebben ons daarin goed geadviseerd.”

Installatie, trainen, inrichten, live

“Het proces van installatie tot aan livegang verliep verrassend soepel. Het Debble team heeft het intranet in een paar dagen neergezet en daarna zijn we getraind door de Customer Succes Manager van Debble. Zij heeft mij uitgelegd hoe alles werkt en tips gegeven voor het gebruik van het intranet. Ik heb dit vervolgens over kunnen brengen op de redacteuren en met elkaar hebben we het intranet gevuld. Dankzij korte lijnen en de snelle installatie konden we snel live. Het enige wat wij moesten doen was het vullen van het intranet met de gewenste content.”

Debble Zorg live zien?

wil je meer weten over deze case of wil je Debble Zorg live zien? Sander denkt graag met je mee! Plan een vrijblijvende demo in via onderstaand formulier.

Sander Gehoorzaam

Zorgspecialist

Contact

Debble
Kampenringweg 45b
2803 PE Gouda

Tel: 0182-686 000
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.